Translate this page

EnglishFrançaisDeutschΕλληνικάItalianoPortuguêsРусскийEspañol

Mayday! Mayday! Mayday! Helios Airways flight 522 Athens!

Ο Ανδρέας Προδρόμου, ιπτάμενος φροντιστής, απεγνωσμένος και καταβεβλημένος, καλεί τον πύργο ελέγχου και προσπαθεί να επικοινωνήσει, ώστε να ζητήσει βοήθεια. Εκείνη τη στιγμή, το αεροπλάνο – φάντασμα πετούσε χωρίς κυβερνήτες, αφού κυβερνήτης, συγκυβερνήτης και επιβάτες είχαν περιπέσει σε βαθύ κώμα, ως απόρροια της υποξίας, της έλλειψης, δηλαδή, οξυγόνου που επικρατούσε στο αεροσκάφος. Λίγα λεπτά αργότερα, έπεσε στο Γραμματικό Αττικής, τυλίχθηκε στις φλόγες και όλοι οι επιβαίνοντές του έχασαν την ζωή τους. Το ημερολόγιο έγραφε 14 Αυγούστου 2005.


Το χρονικό της μοιραίας πτήσης

Κυριακή 14 Αυγούστου 2005, παραμονή Δεκαπενταύγουστου και το αεροδρόμιο της Λάρνακας ήταν γεμάτο με οικογένειες, χαλαρούς τουρίστες, ευδιάθετους ταξιδιώτες, που ετοιμάζονταν να φύγουν για τις διακοπές τους. Το επιβατικό αεροσκάφος Ολυμπία, τύπου Μπόινγκ 737 – 300, της κυπριακής εταιρείας Ήλιος, με 121 επιβαίνοντες (115 επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος), ξεκίνησε για να πραγματοποιήσει την υπ’ αριθμόν 522 πτήση, από την Λάρνακα προς την Πράγα, με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα. Κυβερνήτης ήταν ο Ανατολικογερμανός Χανς Γιούργκεν Μέρτεν, 59 ετών, και συγκυβερνήτης ο κύπριος Πάμπος Χαραλάμπους, 49 ετών. Στις 10:37 το αεροσκάφος βρίσκονταν ήδη πάνω από την Αθήνα, μα δε μπορούσε να έρθει σε επαφή με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Δόθηκε τότε εντολή να απογειωθούν δύο μαχητικά F16, να εντοπίσουν το αεροπλάνο και να το οδηγήσουν στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Υπήρχε τότε έντονη ανησυχία και φόβος για τρομοκρατική ενέργεια, και οι ιθύνοντες υποψιάζονταν πως επρόκειτο για αεροπειρατεία.

Ώρα 11:05 τα μαχητικά απογειώνονται και στις 11:18 έρχονται σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο. Οι πιλότοι τους, αντιλαμβάνονται πως κυβερνήτης και συγκυβερνήτης είναι αναίσθητοι, ενώ μέσα στο πιλοτήριο βρίσκονται και δύο άλλοι άνθρωποι. Ένας είχε πάρει μάλιστα τον έλεγχο του αεροσκάφους. Του κάνουν νεύμα να τους ακολουθήσει στο αεροδρόμιο, μα αυτός δεν υπακούει, και δείχνει με το χέρι του προς τα κάτω. Τα καύσιμα άρχισαν να τελειώνουν, στις 11:50 σταμάτησε ο αριστερός κινητήρας, στις 11:59 ο δεξιός, και στις 12:05 το αεροσκάφος συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού, στην Βόρεια Αττική, σε μη κατοικημένη ευτυχώς περιοχή.

Ξέσπασε μεγάλη φωτιά που έκαψε όλους τους επιβαίνοντες και σηματοδότησε την τελευταία πράξη μιας ανείπωτης τραγωδίας, που στοίχησε τη ζωή σε 121 ανθρώπους, ανάμεσά τους και 22 παιδιά ηλικίας 4 – 16 χρονών. Το Γραμματικό πλυμμύρισε από τη μυρωδιά του θανάτου, ενώ οι συγγενείς των θυμάτων άρχισαν να καταφθάνουν έντρομοι στην περιοχή, αφού είχαν μάθει από τις ειδήσεις της τηλεόρασης για το δυστύχημα.


Τι συνέβη πραγματικά

Το αεροσκάφος είχε ιστορικό προβλημάτων με το σύστημα κλιματισμού. Ο συγκυβερνήτης, Πάμπος Χαραλάμπους, που είχε πετάξει πολλές φορές με το συγκεκριμένο αεροπλάνο και γνώριζε πως ήταν προβληματικό, είχε πει μάλιστα, μερικές μέρες πριν το ατύχημα, στη γυναίκα του: Θα μας σκοτώσουν καμιά μέρα αυτοί! Στο αεροπλάνο είχε γίνει ελλιπής τεχνικός έλεγχος, που είχε εγκληματικές συνέπειες. Πριν τη μοιραία πτήση, το αεροσκάφος ταξίδεψε από την Κύπρο στο Λονδίνο. Η προϊστάμενη Φανούλα Σαββίδου κατέγραψε πως οι επιβάτες τότε, άκουσαν δυνατούς θορύβους στην πίσω δεξιά πόρτα, ενώ υπήρχε και πάγος στο στεγανωτικό παρέβρυσμά της. Ο αρμόδιος μηχανικός της εταιρείας πραγματοποίησε έναν ανεπαρκή έλεγχο, ενώ παράλληλα έκανε το ολέθριο λάθος να μετακινήσει τον διακόπτη του επιλογέα του συστήματος συμπίεσης, στη θέση χειροκίνητο (manual), από τη θέση αυτόματο (auto) που ήταν πριν. Το σφάλμα αυτό δεν κατέστη αντιληπτό από τους κυβερνήτες και την ώρα της πτήσης έγινε απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροσκάφους.

Μέχρι τα 10.000 πόδια, δηλαδή, το οξυγόνο στο αεροπλάνο ήταν επαρκές, αλλά μετά άρχισε να μειώνεται (εάν ο διακόπτης βρίσκονταν στην σωστή θέση θα είχε λυθεί αυτόματα αυτό). Τότε έπεσαν οι μάσκες οξυγόνου, οι οποίες παρείχαν την κατάλληλη ποσότητα οξυγόνου μόνο για 15 λεπτά. Θεωρητικά σε αυτά τα 15 λεπτά οι κυβερνήτες θα προλάβαιναν να εντοπίσουν και να διορθώσουν την βλάβη, δυστυχώς όμως δεν εξελίχθηκε έτσι η κατάσταση. Οι επιβάτες, όπως και οι κυβερνήτες, υπέστησαν υποξίας, χωρίς να το καταλάβουν. Η υποξία μείωσε την πνευματική τους ικανότητα, επηρέασε την αντίληψη, την ετοιμότητα και την μνήμη τους, επέφερε μια ευφορία και μια ανεπαίσθητη νωχελικότητα σε όλους. Στην ουσία, ο εγκέφαλός τους λιμοκτονούσε για οξυγόνο και επειδή αδυνατούσε να το λάβει, όλοι επήλθαν σε κωματώδη κατάσταση, που θα οδηγούσε στο θάνατο (δεν πρόλαβε να συμβεί αυτό, διότι όταν συνετρίβη το αεροσκάφος δεν ήταν νεκροί ακόμα). Αυτό που βίωσαν, κατά πάσα πιθανότητα, ήταν ένα αίσθημα ζάλης και μέθης στην αρχή, μετά κόπωσης και τέλος ανάγκης για ύπνο. Δεν ξύπνησαν βέβαια ποτέ.


Ο ηρωικός Ανδρέας Προδρόμου

Ο άνθρωπος που κατάφερε να διατηρήσει τις αισθήσεις του, να μπει στο πιλοτήριο και να προσγειώσει το αεροπλάνο σε ακατοίκητη περιοχή, ήταν ο 25χρονος φροντιστής Ανδρέας Προδρόμου. Είχε πτυχίο πιλότου και μόλις έπεσαν οι μάσκες, θορυβήθηκε και βρήκε μια φορητή φιάλη οξυγόνου, που του επέτρεψε να διατηρήσει τις αισθήσεις του για πολύ περισσότερη ώρα. Μαζί του ήταν και η κοπέλα του, η αεροσυνοδος Χάρις Χαραλάμπους. Οι δυο τους, αφού κατάφεραν να μείνουν ξύπνιοι, πήγαν στο πιλοτήριο (άργησαν να μπουν μέσα, διότι δεν ήξεραν, πιθανόν, τον κωδικό πρόσβασης) και προσπάθησαν να λάβουν τον έλεγχο του αεροσκάφους.

Ο Προδρόμου προσπαθούσε να επικοινωνήσει με τον πύργο ελέγχου ή με άλλα αεροσκάφη, εντούτοις δεν τα κατάφερε. Οι τελευταίες στιγμές του ζευγαριού μοιάζουν εφιαλτικές και ανατριχιαστικές. Όταν οι πιλότοι των F16 τού έκαναν νεύμα να πάνε μαζί στο αεροδρόμιο, ο Προδρόμου ήξερε πως είχε έλθει το τέλος. Ήξερε, επίσης, πως το αεροπλάνο δεν έπρεπε να πέσει μέσα στην Αθήνα. Έβγαλε, λοιπόν, τον αυτόματο πιλότο και, μολονότι ήταν έντρομος και εξασθενημένος, πήρε τα ηνία του αεροσκάφους και το οδήγησε νοτιοδυτικά, πάνω από το Γραμματικό. Στράφηκε τότε στους πιλότους του F16 και έδειξε με το χέρι του προς τα κάτω. Λίγα λεπτά αργότερα, το αεροπλάνο έπεσε

Πτήση Helios Airways 522. Οι τελευταίες στιγμές μέσα από το πιλοτήριο (προσομοίωση σύγκρουσης).

Ντοκιμαντέρ του Discovery Channel για το ιστορικό της πολύνεκρης πτήσης

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=ed98JhXQAw8

Πηγές

eleftherostypos.gr

Wikipedia.org

Menshouse.gr

by:maxmag.gr

Πριν φύγετε…

Οι 10 πιο επικίνδυνες θάλασσες του κόσμου!

Επειδή ένα μέρος μοιάζει με παράδεισος δεν σημαίνει ότι είναι κιόλας. Υπάρχουν αρκετά χαρακτηριστικά παραδείγματα χωρών που ... ...ενώ έχουν...
Read More

Αγίου Κωνσταντίνου & Αγίας Ελένης: Τι γιορτάζουμε

Κατά την περίοδο που ήταν Ρωμαίος Αυτοκράτορας ο Μέγας Κωνσταντίνος  κατοχυρώθηκε η ανεξιθρησκεία και προωθήθηκε η χριστιανική πίστη η οποία...
Read More

Ο Έλληνας μαθηματικός που κατασκεύασε το πρώτο ρομπότ το 400 π.Χ.

Μπορεί να θεωρούμε πως η ρομποτική είναι μια πρόσφατη επιστήμη, αλλά οι αρχαίοι Έλληνες είχαν ασχοληθεί ακόμα και με αυτό....
Read More

Πως θα ήταν η ζωή χωρίς ύπνο

Ο ύπνος είναι για όλους μας μια καθημερινή συνήθεια, οπότε είναι πολύ δύσκολο να σκεφτούμε πώς θα ήταν η ζωή...
Read More

Η πόλη που έχει διπλάσιο μέγεθος από την Ελλάδα

Φτάνει σε μέγεθος όσο η μισή Γαλλία, ολόκληρη η Μεγάλη Βρετανία, ενώ είναι μεγαλύτερη από 42 από τις 50 πολιτείες...
Read More

Το top 10 των ζώων που ευθύνονται για τους περισσότερους θανάτους ανθρώπων

Οι περισσότεροι θα υπέθεταν ότι στην κορυφή της λίστας των πιο θανατηφόρων ζώων θα βρισκόταν ο καρχαρίας, όμως η ωμή...
Read More

Το μεγαλύτερο αεροσκάφος του κόσμου στην Αθήνα!

Το μεγαλοπρεπές σοβιετικής κατασκευής Antonov 225 Στην Αθήνα προσγειώθηκε την Τετάρτη το μεγαλύτερο και βαρύτερο αεροπλάνο του κόσμου, το θηριώδες...
Read More

Ο Πύργος των Ανέμων, ο αρχαιότερος μετεωρολογικός σταθμός

Ο αρχαιότερος μετεωρολογικός σταθμός του κόσμου που υπολόγιζε τον καιρό και την ώρα. Πως γλίτωσε από τον αρπακτικό Έλγιν. Το...
Read More

Λιβήσι: Μια ελληνική πόλη-φάντασμα στην Τουρκία

Οκτώ χιλιόμετρα νότια της πόλης Fethiye στη νοτιοδυτική Τουρκία βρίσκονται τα ερείπια περίπου πεντακόσιων σπιτιών που ανήκουν στην κάποτε ακμάζουσα...
Read More

Το στοιχειωμένο μποτιλιάρισμα μέσα στο δάσος του Βελγίου.

Υπάρχει μία περιοχή στο Βέλγιο, όπου οι ντόπιοι θα σου πούνε ότι πρέπει να την επισκεφθείς οπωσδήποτε. Δεν θα σου...
Read More

Κωλοσούρτης: Η θρυλική Εθνική με τις “στροφάρες” που έλιωνε τους κινητήρες

Ο τρομερός "Κωλοσούρτης" μας δίνει στο ανέβασμά του μια από τις μαγευτικότερες απόψεις της Αργολίδας καθώς βλέπουμε από ψηλά προς...
Read More

Αγία Ρουμέλη: Το απομονωμένο χωριουδάκι που για να πας πρέπει να διασχίσεις το μακρύτερο φαράγγι της χώρας

Είναι το μακρύτερο κι ίσως το επιβλητικότερο φαράγγι της Ευρώπης, και σίγουρα το πιο περπατημένο μονοπάτι της Ελλάδας. Το Συμβούλιο...
Read More

Γιορτή της μητέρας: Πότε γιορτάζεται και πώς καθιερώθηκε

Πάντα δίπλα στην οικογένειά της, στις χαρές, τις λύπες και τις δυσκολίες… Και το όνομα αυτής, μητέρα. Η Γιορτή της...
Read More

Το δίλημμα του τρόλεϊ- Εσύ πόσους θα σκότωνες;

Ένα τρόλεϊ διασχίζει τις ράγες ενώ μπροστά του βρίσκονται πέντε άνθρωποι ανήμποροι να κινηθούν, με αποτέλεσμα να είναι σίγουρος ο...
Read More

Στην «πολιτισμένη» Ευρώπη, κρατούσαν αφρικανούς ιθαγενείς μέσα σε κλουβιά, σε ζωολογικούς κήπους

Οι «πολιτισμένοι» Βέλγοι, Ολλανδοί, Γερμανοί, σχημάτιζαν ουρές έξω από τους ζωολογικούς κήπους για να δουν αιχμαλώτους μαύρους από τις αποικίες...
Read More

Οπτική ψευδαίσθηση: Πως ο εγκέφαλος δημιουργεί οπτικές ψευδαισθήσεις

Αν κοιτάξετε την φωτογραφία στα αριστερά σας, αποτυπώνεται το «αρνητικό» μιας γυναίκας. Αν εστιάσετε για 15 δευτερόλεπτα στην άσπρη κουκίδα...
Read More

Πομπηία: Οι Ρωμαίοι έκαναν ανακύκλωση

Οι Ρωμαίοι ήταν έμπειροι μηχανικοί, πρωτοπόροι στην ενδοδαπέδια θέρμανση, στα υδραγωγεία και στη χρήση του σκυροδέματος ως οικοδομικού υλικού και επιπλέον, σύμφωνα...
Read More

New York Times: «Χώρα-παράδειγμα η Ελλάδα – Έκανε την έκπληξη»

Αναφορά στην Ελλάδα και τους επιτυχείς κυβερνητικούς χειρισμούς σχετικά με τα μέτρα κατά της πανδημίας έκαναν σε κύριο άρθρο τους οι New...
Read More

Concorde: Η ιστορία ενός θρυλικού αεροσκάφους

Το πρωί της 21ης Ιανουαρίου του 1976 δύο Concorde, ένα της British Airways και ένα της Air France, απογειώθηκαν ταυτόχρονα...
Read More

Τα ψηλότερα αγάλματα στον κόσμο

Εντυπωσιακά αγάλματα από όλο τον κόσμο. Τα περισσότερα από αυτά αποτελούν σημείο αναφοράς για τις χώρες τους και αναφέρονται κυρίως...
Read More

Καταρράκτες της Έδεσσας – Oι μεγαλύτεροι σε όλα τα Βαλκάνια

Η Έδεσσα είναι μία από τις ωραιότερες πόλεις της Ελλάδας, με ένδοξη ιστορία, βιομηχανικό παρελθόν και τους ξακουστούς καταρράκτες της....
Read More

Αδέσποτο μπαίνει σε φαρμακείο και δείχνει στη φαρμακοποιό το τραυματισμένο πόδι του

Ένα από τα ευχάριστα βίντεο των ημερών, που μας δίνουν χαρά και μας κάνουν να χαμογελάμε και μάλλον γι’ αυτό...
Read More

Το ελληνικό hypercar CHAOS των 3.000 ίππων

TO CHAOS ΦΙΛΟΔΟΞΕΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ HYPERCAR ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΘΑ ΦΤΑΝΕΙ ΤΗΝ ΙΛΙΓΓΙΩΔΗ ΙΣΧΥ ΤΩΝ 3.000 ΙΠΠΩΝ...
Read More

To μαρτυρικό τέλος για χιλιάδες Αρμένισσες που τις παλούκωσαν και τις σταύρωσαν οι Τούρκοι

Η 24η Απριλίου του 1915 θεωρείται η ημερομηνία που ξεκίνησε η γενοκτονία Αρμενίων.... Η αρχή έγινε στην Κωνσταντινούπολη με τη...
Read More

Η γερμανική Bild προτείνει Ελλάδα για διακοπές το καλοκαίρι

Την Ελλάδα προτείνει, με κεντρικό άρθρο στην ιστοσελίδα της η γερμανική εφημερίδα Bild, ως προορισμό για καλοκαιρινές διακοπές το 2020....
Read More

Πού είναι ο «τρίτος πόλος της Γης» και γιατί είναι σημαντικό να τον προστατεύσουμε

Η περιοχή της οροσειράς του Ινδοκούχου στα Ιμαλάια είναι η τρίτη μεγαλύτερη σε απόθεμα πάγου στη Γη, μετά τον Βόρειο...
Read More

Καταρράκτης Ιωαννίνων: Ένα από τα πιο όμορφα χωριά της Ηπείρου

Βορειοδυτικά της πόλης των Ιωαννίνων και γαντζωμένο σε έναν απόκρημνο λόφο, σε ένα σημείο ανάμεσα σε ποτάμια και με μοναδική θέα,...
Read More

Πώς δημιουργήθηκε το Άγιο Όρος

Σύμφωνα με τη χριστιανική παράδοση, η ίδια η Παναγία αποβιβάστηκε στα ιερά εδάφη του Αγίου Όρους και θαμπώθηκε από τη φυσική ομορφιά...
Read More

Αυτόματο σπονδείο με κερματοδέκτη ο πρώτος αυτόματος πωλητής στον κόσμο!

Το Αυτόματο σπονδείο με κερματοδέκτη είναι μια εφεύρεση από τον αρχαίο Έλληνα εφευρέτη Ήρωνα (Ήρων ο Αλεξανδρεύς) πάλι για ακόμη...
Read More

Έπαινοι από το Bloomberg: Οι ταπεινοί Ελληνες μας δείχνουν πώς να νικήσουμε τον κορωνοϊό

Νέους επαίνους για την Ελλάδα αναφορικά με την διαχείρηση της κρίσης του κορωνοϊού διατυπώνει σε άρθρο του το πρακτορείο Bloomberg....
Read More