EnglishFrançaisDeutschΕλληνικάItalianoPortuguêsРусскийEspañol

Η 2η μεγαλύτερη γέφυρα στην Ελλάδα από πλευράς ανοίγματος μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων τοξωτών γεφυρών παγκοσμίως και έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων

Πρόκειται για την γέφυρα Τ4 στην περιοχή Τσακώνα στα σύνορα Αρκαδίας –  Μεσσηνίας, μία τοξωτή, κρεμαστή γέφυρα, πραγματικό επίτευγμα των μηχανικών, καθώς κατασκευάστηκε πάνω σε ενεργή κατολίσθηση.

Είναι η 2η μεγαλύτερη στην Ελλάδα από πλευράς ανοίγματος μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων τοξωτών γεφυρών παγκοσμίως και έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.  Με απλά λόγια, πρόκειται για ένα τεράστιο τόξο που έχει στηθεί πάνω σε δύο βάθρα και η γέφυρα κρέμεται από αυτό το τόξο, δεν στηρίζεται πουθενά, ούτως ώστε να μην επηρεάζεται από την κατολισθαίνουσα περιοχή που βρίσκεται από κάτω της.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τον Φεβρουάριο του 2003 ενεργοποιήθηκε στην περιοχή μία από τις μεγαλύτερες κατολισθήσεις που έχουν παρατηρηθεί σε ελληνικό οδικό δίκτυο. Όγκος 6.000.000 κ.μ. ολισθημένων υλικών μετακινήθηκαν έως και 100 μέτρα αποκόπτοντας πλήρως τη εθνική οδό. Αφού διερευνήθηκαν όλες οι εναλλακτικές μέθοδοι αποκατάστασης ή παράκαμψης του σημείου αποφασίστηκε η κατασκευή της γέφυρας, καθώς αποδεσμεύει τον αυτοκινητόδρομο από μελλοντικές κατολισθήσεις που δεν μπορούν να αποκλειστούν από τους γεωλόγους.

Η μελέτη του έργου έγινε από ελληνικά γραφεία μελετών, ενώ η κατασκευή του από την ελληνική εταιρεία ΤΕΡΝΑ Α.Ε., μέλος του Oμίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Απασχολήθηκαν συνολικά πάνω από 600 άνθρωποι, οι οποίοι –όπως σημειώνει η εταιρία- στη μεγάλη τους πλειοψηφία ήταν Έλληνες πολίτες.

Ο συνολικός προϋπολογισμός κατασκευής ανέρχεται σε 22.850.000 ευρώ.

Βασικά χαρακτηριστικά

Η γέφυρα είναι ένας χαλύβδινος τοξωτός φορέας με αναρτημένο το κατάστρωμά του, συνδυαζόμενο με ένα φορέα από προεντεταμένο σκυρόδεμα προς την πλευρά της Τρίπολης. Έχει συνολικό μήκος 390 μ. και μέγιστο ελεύθερο άνοιγμα 300 μ. Το κατάστρωμά της έχει πλάτος 20,40 μ. στο προεντεταμένο τμήμα της και 22,80 μ. στο τοξωτό, ενώ περιλαμβάνει 4 λωρίδες κυκλοφορίας. Ο τοξωτός φορέας, ο οποίος αποτελεί σημαντική πρωτοτυπία για την Ελλάδα, αποτελείται από δύο παραβολικά τόξα που ενώνονται μεταξύ τους με αντιανέμιο σύνδεσμο.

Μοναδικότητα

Σύμφωνα με τον διευθυντή του έργου, πολιτικό μηχανικό, Νίκο Ντονά, η μοναδικότητα της γέφυρας έχει να κάνει με μια σειρά από παράγοντες:

«Καταρχήν έχει να κάνει με το σχεδιασμό της, το μεγάλο ύψος και το μέγεθος του ανοίγματος που επιβλήθηκε από το σχεδιασμό ώστε να γεφυρώσει την κατολίσθηση. Επιπλέον, είναι σημαντική η έκταση των έργων που έγιναν για την κατασκευή των βάθρων της γέφυρας που φτάνουν 30 μέτρα κάτω από το έδαφος. Και βέβαια, ήταν πάρα πολύ μεγάλη η δυσκολία της κατασκευής των τόξων. Σκεφτείτε ότι φτιάχτηκαν από φορείς τεραστίας διατομής. Υπήρχε δυσκολία και στην παραγωγή τους στο εργοστάσιο και στη συναρμολόγησή τους στο εργοτάξιο αλλά κυρίως στην ανέγερσή τους σε αυτά τα ύψη. Χρησιμοποιήθηκαν μέθοδοι οι οποίες είναι πρωτόγνωρες για τα ελληνικά δεδομένα».

Η κατασκευή και η ανέγερση του τόξου

Για την κατασκευή του μεταλλικού τόξου δούλεψαν υπό πολύ δύσκολες συνθήκες 130 άνθρωποι συνολικά, 50 στο εργοστάσιο και 80 στην ανέγερση.

«Ξεκινήσαμε την ανέγερση του τόξου αρχές Ιουλίου του 2014 και την είχαμε ολοκληρώσει τέλη Δεκεμβρίου. Για τέτοιο έργο το χρονικό διάστημα είναι πολύ μικρό, ακολουθήσαμε όμως πολύ αυστηρό χρονοδιάγραμμα διότι βρισκόμασταν πάνω σε ενεργή κατολίσθηση, αν μας έπιανε ο χειμώνας δεν ξέραμε τι μπορούσε να συμβεί με τις βροχές και την κακοκαιρία».

«Η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν το γεγονός ότι το τόξο για να μπορέσει να φτάσει σε τόσο μεγάλο ύψος πάτησε σε πύργους που ήταν μέσα σε μια ενεργή κατολίσθηση. Τα επιμέρους τμήματα φτιάχτηκαν στην Αθήνα , είχαν μέγιστο μήκος 15 μέτρα και τα μεταφέραμε σε νταλίκες. Στο εργοτάξιο τα ενώναμε σε σπονδύλους των 40 μέτρων. Είχαμε λοιπόν 40 μέτρα από τη μία πλευρά και 40 από την άλλη, με πλάτος 22 μέτρα τα οποία συνδέονταν με σωλήνες μεταξύ τους για να δημιουργηθεί το διπλό τόξο. Αυτό σχημάτιζε ένα τμήμα με μέγιστο βάρος 340 τόνων και έφτανε μέχρι 65 μέτρα ύψος. Για να το ανεβάσουμε μας έπαιρνε μιάμιση – δύο μέρες. Το κομμάτι ανέβαινε 5 μέτρα την ώρα κι έπρεπε να φτάσουμε στα 65 μέτρα».

Αδιάκοπες εργασίες μέρα νύχτα

Όλο το διπλό μεταλλικό τόξο 250 μέτρων είναι συγκολλητό, δεν υπάρχουν κοχλιωτές συνδέσεις.

«Τα κομμάτια του τόξου έπρεπε να κουμπώσουν το ένα με το άλλο και να συγκολληθούν με μια απόλυτη γεωμετρική ακρίβεια. Ξεκινήσαμε λοιπόν από τη μεριά της Τρίπολης και από τη μεριά της Καλαμάτας και σιγά σιγά βρεθήκαμε στο κέντρο για να το κλείσουμε. Για να ενωθούν τα τόξα ανά σημείο μας πήρε γύρω στις 15 μέρες συνεχόμενης 24ωρης εργασίας, η μία βάρδια διαδεχόταν την άλλη, ενώ  απαγορευόταν να σταματήσουν οι συγκολλήσεις πριν την ολοκλήρωση της διαμόρφωσης της τελικής διατομής. Κάθε συγκόλληση έχει ελεγχθεί πλήρως με υπερήχους, τεχνολογία που μπορεί να δείξει ατέλειες μέσα στο μέταλλο της τάξεως χιλιοστών. Βέβαια, οι άνθρωποι που ήταν μέσα στο τόξο και έκαναν τις συγκολλήσεις, δούλευαν σε θερμοκρασίες 60 βαθμών κελσίου, με όλες τις προφυλάξεις βέβαια, στολές, μάσκες, δερμάτινα γάντια, ποδιές κλπ, σε πολύ δύσκολες συνθήκες αλλά ασφαλείς. Η ασφάλεια όλων είχε προτεραιότητα»

Χωρίς πυλώνες

Η ανακούφιση για όλους ήρθε όταν είδαν το τόξο να στέκεται μόνο του, χωρίς τους πυλώνες στήριξης.

«Εκεί ουσιαστικά ολοκληρώθηκε επιτυχημένα μια δουλειά 7 περίπου μηνών και μπορούσαμε να είμαστε σίγουροι ότι το προϊόν είχε ολοκληρωθεί, διότι η ανέγερση των καλωδίων και του καταστρώματος θα ήταν μεν κάτι δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο. Είναι σημαντικό ότι όλοι οι άνθρωποι που συμμετείχαν ήταν εξειδικευμένοι και έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό. Ο καθένας μας ξεπέρασε τον εαυτό του. Εμπιστευτήκαμε ο ένας τον άλλον. Και τα καταφέραμε».

Πριν φύγετε…

Ονομασίες κρατών που προέρχονται από τα ελληνικά. Ιράν, Αιθιοπία, Σκωτία, Φιλιππίνες, ακόμη και το Αζερμπαϊτζάν…

Ονομασίες κρατών που προέρχονται από τα ελληνικά. Ιράν, Αιθιοπία, Σκωτία, Φιλιππίνες, ακόμη και το Αζερμπαϊτζάν…

Πολλά είναι τα κράτη στον παγκόσμιο χάρτη που οφείλουν την ονομασία τους στην ελληνική γλώσσα. Αργεντινή: Η ονομασία της δεύτερης μεγαλύτερης χώρας...
Read More
Αντρέας Ζέππος, ο ψαράς από το Αϊβαλί που στην κατοχή μοίραζε ψάρια στους άπορους του Πειραιά…

Αντρέας Ζέππος, ο ψαράς από το Αϊβαλί που στην κατοχή μοίραζε ψάρια στους άπορους του Πειραιά…

Στο τέλος του 19ου αιώνος, η περιοχή του Νέου Φαλήρου είχε μετατραπεί σε κοσμική λουτρόπολη με εντυπωσιακά ξενοδοχεία. Ακριβώς την...
Read More
Βυζάντιο και αποχετευτικό σύστημα – Όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν υπήρχαν καν τουαλέτες

Βυζάντιο και αποχετευτικό σύστημα – Όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν υπήρχαν καν τουαλέτες

Πώς βγήκε η λέξη παστρικός και γιατί τιμωρούνταν οι ιερείς αν έκαναν περισσότερα από δύο λουτρά την ημέρα; Η εξέδρα...
Read More
40 ιδιοφυείς ιδέες σε σχολεία που θα ευχόμασταν να είχαμε και εμείς

40 ιδιοφυείς ιδέες σε σχολεία που θα ευχόμασταν να είχαμε και εμείς

Είτε είστε στο δημοτικό, το γυμνάσιο, το λύκειο, είτε σε οποιοδήποτε πανεπιστήμιο, δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή για τους μαθητές. Τα...
Read More
Ζεύγμα: Η αρχαία ελληνική πόλη με τα εκπληκτικής τέχνης ψηφιδωτά

Ζεύγμα: Η αρχαία ελληνική πόλη με τα εκπληκτικής τέχνης ψηφιδωτά

Η Ζεύγμα ήταν μια αρχαία ελληνιστική πόλη που βρίσκεται στη σημερινή νότιο-ανατολική Τουρκία. Το 80% του αρχαιολογικού της χώρου βρίσκεται...
Read More
Τα επτά μυστικά του Παναθηναϊκού Σταδίου

Τα επτά μυστικά του Παναθηναϊκού Σταδίου

Τι κρύβεται κάτω από τα κατάλευκα μάρμαρα και τους γύρω λόφους. Τα στοιχεία- κλειδιά για να καταλάβουμε το μεγαλοπρεπές έργο...
Read More
Αρεόπολη: Ταξίδι στον χρόνο και στην ιστορία

Αρεόπολη: Ταξίδι στον χρόνο και στην ιστορία

Είναι από τους προορισμούς εκείνους που δεν γνωρίζουν εποχή. Διαθέτει μία μοναδική γοητεία, που μαγεύει τον επισκέπτη όποτε και αν...
Read More
Στυλίδα : Οικία με ενδοδαπέδια θέρμανση από το 2ο μ.Χ.αιώνα… Σπουδαια Αρχαιολογική ανακάλυψη

Στυλίδα : Οικία με ενδοδαπέδια θέρμανση από το 2ο μ.Χ.αιώνα… Σπουδαια Αρχαιολογική ανακάλυψη

Κοντά στο λιμάνι της σύγχρονης πόλης της Στυλίδας ήρθαν στο φως κατά τις εργασίες αντικατάστασης του δικτύου αποχέτευσης, δύο δωμάτια...
Read More
Άγιος Πορφύριος: Έχει Ο Θεός. Εκεί Που Απελπίζεσαι, Σου Στέλνει Κάτι Που Δεν Το Περιμένεις

Άγιος Πορφύριος: Έχει Ο Θεός. Εκεί Που Απελπίζεσαι, Σου Στέλνει Κάτι Που Δεν Το Περιμένεις

Να ξέρεις παιδί μου, ότι ο πονηρός όταν δεν μπορεί να μας νικήσει εσωτερικά, τότε μας κάνει αυτές τις εξωτερικές...
Read More
Τρίκαλα: Ένα μεγάλο ψηφιδωτό του Βασίλη Τσιτσάνη κοσμεί το Μουσείο Τσιτσάνη

Τρίκαλα: Ένα μεγάλο ψηφιδωτό του Βασίλη Τσιτσάνη κοσμεί το Μουσείο Τσιτσάνη

Ένα ψηφιδωτό του μεγάλου λαϊκού συνθέτη, του Τρικαλινού Βασίλη Τσιτσάνη κοσμεί από την παραμονή των Χριστουγέννων το Μουσείο Τσιτσάνη, και...
Read More
Ποια είναι η αρχαιότερη πόλη της Ελλάδας;

Ποια είναι η αρχαιότερη πόλη της Ελλάδας;

Πέρασε καιρός και η γη άρχισε να κατοικείται από ανθρώπους, αφού οι μεγαλύτερες και οι μικρότερες θεότητες, οι δυνάμεις και...
Read More
Αναστασία Κνιάζεβα: Το πιο όμορφο κορίτσι στον κόσμο μεγάλωσε – Δείτε πως είναι σήμερα

Αναστασία Κνιάζεβα: Το πιο όμορφο κορίτσι στον κόσμο μεγάλωσε – Δείτε πως είναι σήμερα

Τα tabloids την ονόμασαν την επόμενη Ιρίνα Σάικ και έγινε το νεότερο μοντέλο που εμφανίστηκε στην Γαλλική Vogue. Το 2017...
Read More
Σε μαγαζί στη Δράμα σερβίρουν τυφλός Και κοπέλα με Σύνδρομο Down

Σε μαγαζί στη Δράμα σερβίρουν τυφλός Και κοπέλα με Σύνδρομο Down

Στην περιοχή Διοικητηρίου της Δράμας, σε έναν δρόμο κέντρο–απόκεντρο, τη Δημοκρίτου, υπάρχει ένα ξεχωριστό παντοπωλείο–μεζεδοπωλείο. «Με… νου», γράφει στην είσοδο...
Read More
Μπορείς να δεις τα 9 πρόσωπα σε αυτή την εικόνα; Τότε το μυαλό σου είναι δυνατός «επεξεργαστής δεδομένων»

Μπορείς να δεις τα 9 πρόσωπα σε αυτή την εικόνα; Τότε το μυαλό σου είναι δυνατός «επεξεργαστής δεδομένων»

Εσείς πόσα πρόσωπα μπορείτε να διακρίνετε στην παραπάνω φωτογραφία; Αν βλέπετε και τα 9 που υπάρχουν τότε πραγματικά το μυαλό...
Read More
35 δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου που άφησαν ιστορία

35 δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου που άφησαν ιστορία

Ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Κυρός Χριστόδουλος της Ορθόδοξος Ανατολικής Εκκλησίας της Ελλάδος (17 Ιανουαρίου 1939 – 28...
Read More
Ο Έλληνας που έγινε θυσία στα νερά του Νιαγάρα. Το παράτολμο εγχείρημα που κατέληξε σε τραγωδία

Ο Έλληνας που έγινε θυσία στα νερά του Νιαγάρα. Το παράτολμο εγχείρημα που κατέληξε σε τραγωδία

Η δημοσιότητα στην ελεύθερη αγορά των ΗΠΑ υπήρξε πάντα το έξτρα εφόδιο του αστού ή του μεροκαματιάρη που εποφθαλμιούσε την...
Read More
Αυτός ήταν ο πρώτος δρόμος στην Αθήνα που ασφαλτοστρώθηκε

Αυτός ήταν ο πρώτος δρόμος στην Αθήνα που ασφαλτοστρώθηκε

Τo 1905 ο τότε δήμαρχος Αθηναίων Σπύρος Μερκούρης εισήγαγε στην οδοποιία των Αθηνών την ασφαλτόστρωση. Η άσφαλτος θα απάλλασσε τους...
Read More
Το εντυπωσιακότερο σπίτι στον πλανήτη βρίσκεται στη Πελοπόννησο

Το εντυπωσιακότερο σπίτι στον πλανήτη βρίσκεται στη Πελοπόννησο

Μία βίλα στη Πελοπόννησο έχει προκαλέσει τεράστιο ενδιαφέρον στα διεθνή μέσα ενημέρωσης εξαιτίας του μοναδικού design και των παροχών της,...
Read More
Το κάστρο με το σχήμα σταυρού που χτίστηκε στην τουρκοκρατία

Το κάστρο με το σχήμα σταυρού που χτίστηκε στην τουρκοκρατία

Στην περιοχή Κλεισούρα στην Πρέβεζα, στην κορυφή ενός κατάφυτου λόφου, βρίσκεται ένα μικρό φρούριο του 19ου αιώνα, που παραμένει σε...
Read More
Σπιναλόγκα: Γιατί δεν πάτησε ποτέ το πόδι του ο εχθρός

Σπιναλόγκα: Γιατί δεν πάτησε ποτέ το πόδι του ο εχθρός

Στις 22 Ιουνίου του 1957, η Σπιναλόγκα έκλεισε, καθώς οι λεπροί που έμεναν εκεί θεραπεύτηκαν, με χρήση αντιβιοτικών. Το νησί...
Read More
Η γέφυρα του… διαβόλου βρίσκεται στη Γερμανία

Η γέφυρα του… διαβόλου βρίσκεται στη Γερμανία

Μέσα σε ένα καταπράσινο σκηνικό στον ποταμό Ρακότζι στο πάρκο Κρόμλαου, στην περιοχή της Σαξονίας στη Γερμανία, μια εντυπωσιακή γέφυρα γοτθικής...
Read More
Το κόλπο του Αριστότελη Ωνάση: Πώς μέσα σε μια νύχτα έβγαλε 50 εκατ. δολάρια

Το κόλπο του Αριστότελη Ωνάση: Πώς μέσα σε μια νύχτα έβγαλε 50 εκατ. δολάρια

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης συνήθιζε να λέει ότι το σeξ και οι εμπορικές συμφωνίες, είναι καλύτερα όταν δεν γίνονται με τον...
Read More
Όταν στη Σύρο το 1973 κυκλοφόρησε το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο Enfield

Όταν στη Σύρο το 1973 κυκλοφόρησε το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο Enfield

Σύρος, 1973. Στους δρόμους του νησιού κυκλοφορεί, πειραματικά, ένα ιδιαίτερο, καινοτόμο αυτοκίνητο Έχει την όψη ενός μίνι, δεν κάνει θόρυβο...
Read More
Πώς η Αγιά Σοφιά στέκει αγέρωχη μετά από 65 σεισμούς μέχρι 7,4 Ρίχτερ;

Πώς η Αγιά Σοφιά στέκει αγέρωχη μετά από 65 σεισμούς μέχρι 7,4 Ρίχτερ;

Ποιο είναι το μυστικό για τον τρόπο που χτίστηκε η Αγία Σοφία, αυτό το αρχιτεκτονικό αριστούργημα, που στέκει αγέρωχο στο...
Read More
Σουβλάκι, η ιστορία του από την αρχαία Ελλάδα ως σήμερα.

Σουβλάκι, η ιστορία του από την αρχαία Ελλάδα ως σήμερα.

Από την αρχαία Ελλάδα στη σύγχρονη εποχή το σουβλάκι είναι ένα από τα πιο δημοφιλή εδέσματα. Αν και ο όρος...
Read More
Η «πύλη της κόλασης» στο Τουρκμενιστάν

Η «πύλη της κόλασης» στο Τουρκμενιστάν

Μια εικόνα που παραπέμπει στις πύλες της κόλασης, ή σε κάποιου είδους ιστορία fantasy, μπορεί να συναντήσει κανείς στην «καρδιά» της ερήμου...
Read More
Όλυμπος – Το βουνό των θεών!

Όλυμπος – Το βουνό των θεών!

Ο Όλυμπος είναι το δεύτερο ψηλότερο βουνό στα Βαλκάνια -μετά από την κατά επτά μέτρα ψηλότερη οροσειρά Ρίλα στη Βουλγαρία-...
Read More
Πρέβεζα: Η όμορφη πόλη της Ηπείρου με το νησιωτικό της χαρακτήρα.

Πρέβεζα: Η όμορφη πόλη της Ηπείρου με το νησιωτικό της χαρακτήρα.

Διαθέτει μία παράξενη ομορφιά, μία κρυφή γοητεία που ταξιδεύει τον επισκέπτη και τον συναρπάζει, μέσα από τις εναλλαγές του τοπίου...
Read More
Τι συμβολίζει το καντήλι; Γιατί πρέπει να είναι πάντα αναμμένο;

Τι συμβολίζει το καντήλι; Γιατί πρέπει να είναι πάντα αναμμένο;

Σύμφωνα με την ορθόδοξη παράδοση έχουμε αναμμένο στο εικονοστάσι του σπιτιού μας ένα καντήλι ως θυσία σεβασμού και τιμής προς...
Read More
10+1 πράγματα που δεν ήξερες για το φεγγάρι

10+1 πράγματα που δεν ήξερες για το φεγγάρι

Η Σελήνη δεν είναι στρογγυλή. Έχει το σχήμα αυγού. Η «μύτη» του αυγού βλέπει κατευθείαν προς εσένα. Η Σελήνη έχει ηλικία...
Read More